Sporten in het donker! Tips om zowel zichtbaar, als veilig te sporten.

Sporten in het donker! Tips om zowel zichtbaar, als veilig te sporten.

Wandelen of hardlopen in het najaar en winter staat synoniem aan sporten in het donker! Overdag ben je niet in de gelegenheid om te sporten en voordat je kan gaan trainen is het al donker. Je kan er dan voor kiezen om maar niet te gaan, maar dat is voor veel wandelaars- en hardlopers geen optie. Zien en gezien worden in het verkeer is dus cruciaal! Laat jezelf goed zien als je gaat sporten in de donkere wintermaanden. Hieronder een aantal tips om zowel zichtbaar als veilig te sporten.

Draag reflecterende sportkleding!
 Zonder reflecterende sportkleding breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ben je ook een gevaar voor medeweggebruikers.

Laat je zien, draag reflecterende sportkleding!

Eén van de eenvoudigste manieren om goed zichtbaar te zijn, is een reflectie vestje. Daarnaast hebben veel sportmerken naast de reguliere sportkleding een reflectie lijn die een hoge lichtafgifte heeft en voorzien is van reflectiestukken, een goed voorbeeld is de Saucony ViZiPRO-lijn.

Reflecterende sportkleding – nightlife sportkleding
Er zijn verschillende hardloopjacks- en bodywarmers die ervoor zorgen dat je goed opvalt in het donker. Deze hardloopjacks- en bodywarmers hebben een lekker opvallende kleuren (geel, oranje en roze) een hoge lichtafgifte en voorzien van reflecterende elementen.

Bodywarmers vs hardloopjack
Het voordeel van een reflecterende bodywarmers is, dat ze niet zo warm zijn en dus ideaal om vroeg in het najaar te dragen. Zo zorgen ze er niet alleen voor dat je opvalt in het verkeer, ze beschermen je ook nog tegen de kouder wordende avonden. Worden de avonden echt koud, kies dan voor een reflecterende hardloopjack.

Hoodies en longsleeves
Naast een bodywarmer of hardloopjack zijn er ook hoodies/longsleeves die zorgen voor optimale zichtbaarheid in het donker. Het voordeel van een hoodie is dat deze comfortabel zit en een goede vochtafvoer heeft. Een hoodie is met name geschikt als de temperaturen tussen de 10 en 0 graden ligt. Afhankelijk van de temperaturen, draag je onder de hoodie een basic laag. Vind je een hoodie of trainingsjack toch erg duur? Dan is een reflectie vestje een goed alternatief. Een lichtgewicht vestje in de vorm van een X sluit goed aan en heeft handige opbergvakjes.

Als je geen reflecterende sportkleding draagt, zien automobilisten je pas op 26 meter afstand. Wanneer je reflecterende sportkleding draagt, ziet een automobilist je al vanaf 135 meter afstand.

Tight en hardloopschoenen
Naast de bovenkleding zien we de laatste jaren ook meer en meer tights en hardloopschoenen met reflecterende elementen. De reflecterende elementen op de tights, zitten met namen op de kuiten. Bij de hardloopschoenen zijn er schoenen die complete reflecteren als er licht op schijnt, ook zijn er sportschoenen verkrijgbaar met alleen maar reflecterende strepen.

Hoef je nog geen nieuwe hardloopschoenen, maar wil je wel extra opvallen, verwissel dan je gewone veters met lichtgevende veters. Eenvoudig, goedkoop en lekker opvallend.

Meer dan alleen reflecterende sportkleding

Naast al deze reflecterende sportkleding is het ook aan te raden om met (losse) verlichting te lopen. Hierdoor ben je nog beter zichtbaar voor de medeweggebruikers. Het grote voordeel van deze extra losse verlichting is dat je hierdoor zeer goed zichtbaar bent. Het is vrij goedkoop en in diverse winkels verkrijgbaar. Je hoeft er dus niet voor naar een sportspeciaalzaak. Zo kan je in het najaar bij zowel Action als Hema losse verlichting kopen. Het assortiment varieert, maar er zijn armbanden, heupriem en reflecterende strips met lampjes verkrijgbaar.

Persoonlijk voel ik me net een rennende kerstboom met al die reflecterende sportkleding en extra verlichting. Maar veiligheid staat gaat boven alles, dus mijn advies: Zorg dat je ook opvalt.

10 tips op veilig te sporten in het donker

De meeste van de onderstaande tips lijken vanzelfsprekend, maar wij denken dat we ze beter een keer te vaak dan te weinig kunnen benoemen. Daarnaast staan er ook tips bij, die niet alleen gelden in de donkere wintermaanden.

  1. Loop of wandel niet alleen. Ga altijd in een groepje, of minimaal met zijn tweetjes!
  2. Wandel of loop zoveel mogelijk over goed verlichte voetpaden of fietspaden.
  3. Let zelf ook goed op het verkeer! Er zijn altijd automobilisten die je niet zien en niet elke fietser heeft goede verlichting.
  4. Vermijd stille en afgelegen padjes, wandel of loop juiste over de drukke wegen.
  5. Wellicht niet het meest populair, maar ga hardlopen zonder muziek. Zonder muziek hoor je wat er om je heen gebeurt en reageer je sneller op onverwachte gebeurtenissen.
  6. Super handig al die apps, maar hiermee wordt ook zichtbaar waar jij loopt. Check de privacy settings van je app en bekijk waar al je data wordt gedeeld.
  7. Prachtig dat je je selfie deelt op social media. Maar wacht met het plaatsen van een selfie tot je thuis bent.
  8. Neem altijd je telefoon mee. Binnen een paar seconden heb je contact met mensen die je kunnen helpen.
  9. Varieer in je route. Natuurlijk ben je de donkere wintermaanden zeer beperkt, wat betreft routes. Maar vermijdt hetzelfde rondje op hetzelfde tijdstip. Je maakt zo van jezelf wel een erg gemakkelijk target.
  10. Wil je een nieuwe route lopen, loop deze dan overdag zodat je in het donker niet voor verrassing komt te staan.

Foto’s via Nike

4